Geen producten in de winkelwagen.

Garantie zonnepanelen

Klantvriendelijkheid staat hoog in ons vaandel. Heb je een probleem? Bel ons gerust, of stuur een e-mail naar info@woud-energieadvies.nl Wij kunnen ons niet voorstellen dat wij er samen niet uitkomen.

Een installatie van zonnepanelen valt onder meerdere garanties. Er bestaan garanties voor de verschillende onderdelen van het systeem, en voor de installatie als geheel: Deze laatste heet de installatiegarantie.

Installatiegarantie

Zolang de installatiegarantie geldt, moet de verkopende partij zorgen dat enig defect aan het systeem kosteloos wordt gerepareerd. De installatiegarantie vervalt wanneer er na installatie door een andere partij wijzigingen in het systeem worden aangebracht. De meeste bedrijven geven 2 jaar installatiegarantie; woud-energieadvies geeft sinds 2018 een installatiegarantie van 5 jaar. De installatiegarantie dekt de installatie vanaf de meterkast tot en met de zonnepanelen; de communicatie met het internet valt, vanwege de afhankelijkheid van derde partijen zoals de Internet Service Provider (ISP), expliciet buiten de installatiegarantie. Defecten die worden veroorzaakt door natuurgeweld of schade door derden, vallen buiten de installatiegarantie.

Product- en vermogensgaranties

De verschillende onderdelen van de installatie kennen een eigen productgarantie, die vaak langer doorloopt dan de periode van de installatiegarantie. De productgarantie wordt in het algemeen gedekt door de fabrikant van het product. Als het product defect raakt tijdens de productgarantieperiode, moet de fabrikant zorg dragen voor herstel of vervanging, tenzij het defect is veroorzaakt door natuurgeweld of schade door derden. Een consument hoeft niet direct contact op te nemen met de fabrikant, maar spreekt hiervoor de partij aan die het product aan hem/haar heeft verkocht; in ons geval dus de woud-energieadvies.

Garantie zonnepanelen

Zonnepanelen komen vaak met een productgarantie en een aparte vermogensgarantie. De productgarantie houdt in dat het product vervangen of hersteld wordt binnen de garantieperiode, wanneer er een defect is geconstateerd. De duur van de productgarantie verschilt tussen de verschillende fabrikanten, maar ook wat er precies gedaan wordt, of vergoed wordt, kan sterk verschillen. In de beste gevallen is alles gedekt en kunt u gewoon achterover leunen. Maar het kan ook voorkomen dat u bij een defect alleen een bedrag krijgt uitgekeerd ter hoogte van de ‘huidige marktwaarde’ van het (inmiddels verouderde) paneel, en dat u zelf moet opdraaien voor de demontage van het kapotte paneel, hermontage van een (nieuw aan te schaffen) paneel, en de transportkosten.

Vermogensgarantie zonnepanelen

De vermogensgarantie houdt in dat het vermogen van een paneel niet sneller achteruitgaat dan gepland. Alle panelen degraderen over hun levensduur, meestal met zo’n 0,6% per jaar. De vermogensgarantie bepaalt dat u recht hebt op vergoeding wanneer het paneel sneller degradeert dan verwacht.

Dit is wel een lastige garantie om aanspraak op te maken: Hoe bewijst u dat een paneel sneller is gedegradeerd dan gepland? Om daarachter te komen is vaak gespecialiseerde apparatuur nodig: Hoe komt u daaraan, en: wie gaat daarvoor betalen?

Verder stellen veel fabrikanten dat een achteruitgang van het vermogen als gevolg van een defect niet valt onder de vermogensgarantie, maar onder de productgarantie. Dat maakt wel een verschil: stel dat uw productgarantie 10 jaar is, en de vermogensgarantie 25 jaar. Uw paneel begint vermogen te verliezen in jaar 12. Na uitgebreid (en door uzelf betaald) onderzoek blijkt dat de achteruitgang in het vermogen komt door een kapotte cel. Wat krijgt u dan vergoed? Helemaal niets, want de productgarantie is inmiddels verlopen.

Overzicht van product- en vermogensgaranties zonnepanelen

In onderstaande tabel vindt u een samenvatting van de garantievoorwaarden voor verschillende merken zonnepanelen die wij hebben geïnstalleerd / geleverd. Voor de exacte voorwaarden kunt u doorklikken naar de voorwaarden van ieder merk. Staat uw merk zonnepanelen er niet bij? Neem dan contact op met onze service afdeling voor meer informatie.

N.B.: fabrikanten wijzigen regelmatig de voorwaarden. Voor de meest actuele versies van de voorwaarden kunt u het beste op de website van de fabrikant kijken.

Garantie / storing aanmelden

Algemene voorwaarden

Chat openen
Hulp nodig?
Hallo,
Waarmee kan ik u van dienst zijn?